Dongens Mannenkoor geeft mooi jubileumconcert

Door Lia van Gool

Bijzondere combinatie mannenstemmen, violen en piano

Na 993 dagen kon het Dongens Mannenkoor eindelijk weer een concert laten horen. En niet zomaar een concert, het uitgestelde jubileumconcert voor het vijftigjarig bestaan van het koor. Volgens de speaker was het 18.693 dagen geleden dat het koor, in 1971, werd opgericht. Tijd voor een muzikaal feestje.

Eerbetoon

Voorzitter Ad Evers heette iedereen welkom. Daarna stelde hij ‘Snarivarius’ voor het vioolensemble, onder leiding van David Peijnenborgh, dat samen met het koor het concert uitvoerde. Omdat de vaste pianist van het koor wegens ziekte niet kon spelen, zorgde Frans Bullens deze avond voor de muzikale begeleiding. Voor Maria Kuijpers-van Leeuwen was dit concert het eerste concert dat zij onder haar leiding dirigeerde. Dré van den Bosch tenslotte leidde het publiek door het programma. Een programma, dat louter bestond uit nummers die het koor door de jaren heen al vaker had gezongen. Een soort eerbetoon aan het vijftigjarig bestaan van het Dongens Mannenkoor.

Feestelijk

Ter gelegenheid van het jubileum waren de kostuums van de mannen helemaal opgeknapt. De bordeauxrode strikjes waren vervangen door rode strikjes met stipjes. Een feestelijke corsage maakte het geheel compleet. Het podium zag er, met de mannen in kostuum, de leden van Snarivarius in galakleding en de subtiele bloemstukjes, op en top uit.

Fagot

Het eerste nummer was het speciaal voor het jubileum geschreven Jubileumlied, waarin het ontstaan van het koor geschetst werd. Daarna klonk Yesterday. Snarivarius speelde met veel verve ‘Eine Kleine Nachtmusik’. Het nummer ‘Nessun Dorma’ werd gebracht door het koor en de violisten samen. Wat mooi om naar te luisteren! Vooral de combinatie van de violen met de diepe klanken van de fagot was bijzonder. En zo volgde de rest van het programma tot aan de pauze.

Galajurk

Eén violiste van Snarivarius vertelde in de pauze dat zij al tien jaar in het ensemble speelt. Ook bij het vorige concert van het Dongens Mannenkoor, waar Snarivarius aan meewerkte, speelde zij al mee, “al was ik toen nog wel veel kleiner’, lachte zij. En daar ging zij weer, met haar mooie blauwe galajurk, klaar voor de nummers die nog kwamen na de pauze.

Vrolijke noot

Het nummer ‘Finlandia’ werd weer samen door het koor en de violisten ten gehore gebracht en dat was mooi om naar te luisteren. Dat geldt trouwens voor alle nummers die de jonge violisten en de oudere mannen samen lieten horen.

Toen Snarivarius ‘An der schönen blauen Donau’ inzette, deinde de koorleden mee, net zoals het publiek trouwens. Met het nummer ‘The Mermaid’ waren er, eindelijk, vrolijke gezichten bij de koorleden te zien. Dat nummer werd afgesloten met een vrolijke noot van Frans Bullens.

Spetterend

De spetterende afsluiting met De Parelvissers was voor het Dongens Mannenkoor en Snarivarius samen. Een lang nummer, dat echter een seconde vervelend was om naar te luisteren, door de bijzondere combinatie van mannenstemmen, violen en piano.

Kerstconcerten

Al met al een mooi jubileumconcert van het Dongens Mannenkoor. Dit jaar is het koor nog twee keer te horen, tijdens de traditionele Kerstconcerten op 21 en 22 december. Voorzitter Ad Evers deed een oproep aan iedereen om naar deze concerten te komen. Voor meer informatie: www.dongensmannenkoor.nl.