Kerstconcerten 2022 Dongens Mannenkoor.

Nu de Corona-periode achter ons ligt en het gewone dagelijkse leven weer opgepakt kan worden, geeft het Dongens Mannenkoor (DMK), na twee jaren afwezigheid, dit jaar weer het traditionele Kerstconcert. Uiteraard is weer gekozen voor de oude vertrouwde omgeving: de Kapel van de Zusters Franciscanessen aan de Hoge Ham in Dongen. Het DMK, dat afgelopen maanden het 50-jarig bestaan vierde met een tweedaagse jubileumreis naar Mechelen, heeft een uitgebreid programma samengesteld. Op woensdag 21 en donderdag 22 december begint het concert om 20.00 uur. Kapel open vanaf 19.30 uur.

Deze avonden wordt het koor, dat bestaat uit een dertigtal zangers, bijgestaan door Loriën. Dit is de artiestennaam voor het tweetal Daphne en Gabrielle, die deze avonden het koor gaan versterken. Maar ook solo met zang, harp- en gitaarspel. Het koor wordt dit jaar op de piano begeleid door pianist Jan Damen uit Breda. Hij is de vaste pianist van de Oosterhoutse Nachtegalen. De vaste pianist van het DMK, Eric van Soelen, is nog niet hersteld van de gevolgen van het Corona-virus.

‘De 4e Kunning’, van troubadour Aad de Laat.
De avond gaat in als: ‘Cantique de Noël’ en wordt geopend met de entree van ‘De 4e Kunning’. Fan en voormalig minister-president Dries van Agt schreef over dit nummer het
volgende. “Da’s absoluut zijn gezongen vertelling over de vierde koning: Brabants op z’n schoonst, Brabant mooier dan het vandaag de dag is. Die koning zonder ster is een boer die met paard en kar naar het kerstkind rijdt en bij aankomst roept: ‘We zen d’r wer, d’r is volk van goeie wil’. Dan is er  brandewijn voor Jozef en voor Maria een snee krentenmik. Helemaal content zijn ze met de ham en de zult. Verzin het maar. Het verhaal ontroert me nog altijd vanwege de hartelijkheid en de gemoedelijkheid van eenvoudige mensen zoals Brabant die ver in de vorige eeuw genoeg kende.…”

Het Dongens Mannenkoor opent de kerstconcerten met dit bijzondere nummer van de helaas veel te vroeg overleden Brabantse troubadour Ad de Laat. Na deze hommage zullen er bekende Kerstnummers de revue passeren. Zo kunt u deze avond genieten van onder andere: Wij komen tezamen, Stille Nacht. Joy to the World, Adieu des Bergers, Mary’s boy child, Jingle Bells en uiteraard White Christmas. Zo maar een keuze uit een repertoire dat deze twee avonden uit een twintigtal zangstukken bestaat. Als intermezzo treedt Loriën een drietal keren op. De afsluiting, de Grande-Finale, wordt het slotakkoord van alle deelnemers met het ‘Cantique de Noël’.

De kapel is bereikbaar via de Schoolstraat, borden verwijzen de weg naar de kapel. Dit concert is vrij toegankelijk. Na afloop zal er een collecte zijn, om de gemaakte kosten te kunnen dekken. Het advies is: trek deze avond iets warms aan!