Geslaagd Lente concert

In een koele maar sfeervolle kapel van de zusters Franciscanessen in de Hoge Ham hebben zo’n 200 bezoekers op een warme zaterdagnamiddag zichtbaar genoten van het optreden van het Dongens Mannenkoor en Korile, het gastkoor uit het Belgische Mechelen.

Buiten was het 30 graden. Dat er dan toch zo veel mensen kwamen luisteren was opmerkelijk en prachtig tegelijk. Het programmaboekje met de uit te voeren liederen gaf alvast een inkijkje in wat er deze middag zoal uitgevoerd ging worden. Met de pianobegeleiding van Erik van Soelen zat het, zoals vanouds, weer goed. De variatie in het repertoire zorgde voor een verrassend geheel. De aanwezigen lieten dit dan ook volop blijken door hun enthousiaste reacties.

De dirigent van het Dongens Mannenkoor, Maria Kuijpers – van Leeuwen, liet ’haar mannen’ optimaal presteren. Er werd vol overtuiging gezongen. Zo viel vooral de medley van Boudewijn de Groot in de smaak. Zeker ook het Russische Kalinka, wat Gelderse Roos betekent, werd enthousiast ten gehore gebracht. Een mooie aanleiding voor het koor hun dirigent in het zonnetje te zetten met de overhandiging van een mooie plant: een Gelderse Roos.

Ook de dirigent van Korile was met zijn gehele koor in vorm. Met vrolijke in het Nederlands gezongen liedjes veroverden zij de harten van het publiek. Het We zijn vandaag zo Vrolijk, uit de serie van Alfred Jodocus Kwak, geschreven door Herman van Veen, werd herkend en duidelijk mee geneuried. Een luid applaus na afloop was de terechte beloning voor een bijzonder geslaagd namiddagconcert.