Geslaagde kerstconcerten DMK 2023

Bijeenkomsten van samenzijn in deze roerige tijden.”

Concerten Dongens Mannenkoor druk bezocht.

Door Piet Scheepers.

De jaarlijkse traditie van het Dongen Mannenkoor (DMK) in de kapel van de zusters Franciscanessen aan de Hoge Ham was ‘een bijeenkomst van samenzijn’.  Hiermee begroette voorzitter Ad Evers de vele belangstellenden in zijn welkomstwoord. Naast de twee officiële concerten op woensdag- en donderdagavond voor Kerstmis, was er dinsdagmiddag een speciaal ingelast ‘inzing-concert’ voor de zusters en genodigde omwonenden van het klooster.

Naar schatting bezochten er een kleine 400 toehoorders deze drie uitvoeringen.

Speciale gast deze dagen was de Zeeuwse bas-bariton Noël Casteleyn.

Dirigent is al vele jaren de vaste roerganger Maria Kuijpers van Leeuwen. Zoals zij enthousiast, maar soms ook optredend, het koor door het concert heen loodst, was een lust voor het oog en oor. Zij werd als vanouds bijgestaan door pianist Erik van Soelen.

Het DMK is dit jaar uitgebreid met een zestal doorgewinterde zangers. Twee uit ’s Gravenmoer, drie uit Oosterhout en één uit Teteringen. Zij zijn afkomstig van het Oosterhouts Mannenkoor, dat ook in de voormalige Oosterhoutse St. Anthoniuskerk zong. Zo sloten de heren Jan Verhagen en Piet Melsen, beiden uit ’s Gravenmoer, zich aan bij het DMK. “Toen ons koor in Oosterhout moest stoppen, zijn wij in de buurt gaan kijken en luisteren wat het beste bij ons paste.” Het repertoire van het DMK sprak de zes heren aan. “In het begin hebben we veel thuis moeten oefenen,” merkte Jan Verhagen op.

Het zestal voelt zich inmiddels als een vis in het water bij het Dongens Mannenkoor en maakte voor het eerst het kerstconcert in Dongen mee.

En natuurlijk was het voor het DMK thuiskomen in de kapel van de zusters.

Of zoals Noël Casteleyn het omschreef: “Een majestueuze, exotische en karakteristieke omgeving. Waar vind je deze nog? Ik ga hier straks een lichtje opsteken voor Maria.” Ieder blok, vanuit het divers programma, werd door Dré van den Bosch voorzien van informatie. Wie schreef het? Waarom? En hoe populair is het heden ten dage nog? Het gekozen programma bestond dit concert uit liederen van verschillende nationaliteiten: Nederlands, Engels, Frans, Russisch, Pools,Spaans, Italiaans en Duits, geen probleem voor het DMK.  La Vergine degli Angeli, met twee solisten Ad Evers en Ad Brants, gevolgd door Feliz Navidad en The Virgin Mary had a baby boy, oogstten in het begin al veel bijval. De aanwezigen neurieden zachtjes de bekende nummers mee. Zeker toen het DMK aan het einde een blok populaire en klassieke nummers afsloot. Nummers uit een Elvis Presley medley werd op meegedeind en daarna afgesloten met Stille Nacht en Die Könige door koor en solist. Deze laatsten werden door de aanwezigen met ingehouden adem, dus muisstil, aangehoord. Na afloop dankte de voorzitter de zusters voor het beschikbaar stellen van hun kapel en uiteraard hoopte hij de aanwezigen het volgende kerstconcert weer te mogen begroeten.

“Maar eerst kunt u over een paar maanden weer genieten van ons Lenteconcert.”

Onder het menu Foto’s DMK kunt u meerdere foto’s van het concert bekijken.