Geslaagde Battle Dongens Mannenkoor en popkoor Spirit.

Op zondagmiddag 6 oktober zat de Theaterzaal van De Cammeleur bijna helemaal vol. Een betere invulling voor een regenachtige zondagmiddag was er bijna niet te bedenken: luisteren en kijken naar het concert The Battle van het Dongens Mannenkoor en Popkoor Spirit. Een ‘battle’ omdat beide koren wel een heel ander repertoire zingen. Daarnaast een ‘battle’ van de presentatoren deze middag, Saskia van Baaren (Popkoor Spirit) en Dré van den Bosch (Dongens Mannenkoor). Als er al winnaars waren deze middag, waren het ongetwijfeld de twee presentatoren.

Het concert begon met een gezamenlijke uitvoering van ‘Hallelujah’. Een prachtig openingsnummer, dat mag gerust gezegd worden. Daarna was het de beurt aan Popkoor Spirit, onder de bezielende leiding van dirigente Maaike Hermans. Het koor bracht heel eigenzinnige uitvoeringen van onder andere River Deep Mountain High. De choreografie, de geweldige soliste, alles klopte aan dit nummer. De choreografie van het Dongens Mannenkoor viel, na dit spetterende optreden, wel een beetje tegen, de nummers die het koor liet horen allerminst.

Er volgde een afwisselend concert, waarin de ene keer drie nummers te horen waren van Popkoor Spirit, de andere keer drie nummers van het Dongens Mannenkoor. Ook zongen de koren een aantal nummers samen, zoals ‘The Sound of Silence’. Het was bijzonder om deze twee koren afwisselend in zeer verschillende nummers te kunnen horen. Tijdens de pauze werd er druk gepraat over het concert dat bezig was. Bijna iedereen was het er over eens, dat deze combinatie een goede gok was!

Na de pauze gingen de beide koren met veel enthousiasme verder. Dat er niet gedanst werd bij het nummer ‘I could have danced all night’, vond presentatrice Saskia van Baaren wel heel erg jammer. Misschien had zij ook wel gelijk.

Pianist Erik van Soelen zorgde voor de muzikale begeleiding van beide koren. Dat hij en Jan Terpstra even een misverstand hadden bij de inzet van een van de nummers, paste goed bij de naam van het concert ‘The Battle’! Die ‘battle’ was ook duidelijk toen er wat mis ging bij het nummer ‘Der Hammerschmied’. Gelukkig pakten zowel het Dongens Mannenkoor als Jan Terpstra de draad weer snel op en klonk het aambeeld zoals het nog nooit geklonken had in De Cammeleur.

Dat Saskia van Baaren niet alleen kan presenteren, maar ook nog kan zingen, liet zij horen in het solonummer ‘Lef’. Met ‘The Power of Love’ werd The Battle afgesloten. Het publiek reageerde enthousiast. En ook de beide koren kijken terug op een geweldig en uniek concert. Een samenwerking van het Dongens Mannenkoor met Popkoor Spirit, die misschien wel voor herhaling vatbaar is!